מחסנים חכמים עוזרים לחברות לעמוד בשינויים חסרי תקדים

טלפון חכם כבר יש לך!
האם יש לך גם מחסן חכם?
בעולם הטכנולוגי של היום, כמעט כל מה שאנו משתמשים בו, מפעמון הדלת ,מקררים ,חיתולים (יבש או רטוב…) ומשחקי כדורסל, כמעט כולם מצוידים כעת בטכנולוגיה חכמה. המכשירים החכמים הללו נועדו לספק מידע בקצות האצבעות שלנו ולהקל על החיים. להפוך אותנו ליותר יעילים ולעזור לנו להגיע לביצועים טובים יותר. תעשיות רבות מיהרו לאמץ טכנולוגיות חדשות , אך אימוץ הפתרונות הטכנולוגיים בתחום של שרשרת האספקה היה איטי יותר. עם זאת, בשנים האחרונות, רמת ביקוש חסרת תקדים, מחסור בכוח אדם ושיבושים גדולים בשרשרת האספקה ,דחפו יותר ויותר חברות להוביל שינויים כמו לאמץ תוכנה, אוטומציה, רובוטיקה וטכנולוגיות אחרות בכל התהליכים של שרשרת האספקה שלהן. בזכות קדמה זאת, יש לנו כיום מחסנים חכמים והמטרה דומה מאוד לתהליכים החכמים האחרים בחיינו: להקל בנושאים מורכבים, לשפר את היעילות הביצועים וכמובן גם את הרווחיות..

מה זה מחסן חכם?

מחסן חכם נועד לעבוד ביעילות כדי לתת מענה לביקוש גובר בעת גידול ולצמצם מלאים ופעילות בזמן מיתון, זאת באמצעות שילוב של מערכות תוכנה, מכשירים המקושרים לאינטרנט(IoT) , שיפורי תהליכים וטכנולוגיות אחרות כמו אוטומציה ורובוטיקה.
לא כל מחסן נחשב מחסן חכם
מחסנים רבים מאמצים כיום טכנולוגיות חכמות, אך רמת האוטומציה והקישוריות עשויה להיות שונה בין מחסן אחד לשני. חלק מהמחסנים אוטומטיים כמעט לחלוטין עם) AMR's רובוטים ניידים אוטונומיים)או AGV's –(ציוד לטיפול בחומרים) שעושים חלק גדול מהתהליכים של איסוף, מילוי, אריזה ומשלוח, בעוד שמחסנים אחרים משתמשים בטכנולוגיה בעיקר כדי להקל על מעקב דיגיטלי ובקרת מלאי. שני קצוות הספקטרום עדיין יכולים להיחשב למחסנים חכמים.
לעומת זאת , מחסן שבו אין תהליך קליטת סחורה ,אין אסטרטגיית פיזור , אין שילוט מסודר של מיקומים , ריענון מלאי נעשה ע"פ צורך , מלקטים באמצעות רשימות ליקוט (דפים) ,קשה יהיה להגדיר כמחסן חכם , גם כאשר יש מחשבים במחסן או במשרד .

מחסן חכם נפוץ משתמש במערכת WMS

מערכת ה-WMS או כהגדרתה מערכת ניהול רצפת מחסן (Warehouse Management System) , היא המערכת המרכזית לניהול פעילות המחסנים החכמים.
מערכת ה WMS עוזרת לקשר את כל המרכיבים של המחסן החכם יחד. לצבור נתונים, לספק נראות בזמן אמת ולהניע את שיפור התהליכים ביעילות תפעולית – בקיצור, להתאים את פעילות המחסן לרמת ביקוש משתנה ,עמידה בביקוש גובר , וייעול התהליכים בעת צמצום הפעילות.

המרכיבים של המחסן החכם הם:

אוטומציה
אוטומציה היא החלפה של ביצוע משימות שטופלו בעבר בידי אנשים ע"י ציוד אוטומטי עם פחות מגע יד אדם , כגון מערכת אחסון וליקוט אוטומטית(VLMליקוט אנכי). כמעט כל פעולות האחסנה החכמות משתמשות באוטומציה כזו או אחרת, וחלקן כמעט אוטומטיות לחלוטין.
רובוטיקה
למרבה הצער, רוב רובוטי המחסנים לא נראים כמו שדמיינו אותם כיצורים מחמדים ואנושיים , אבל הם יכולים לעזור להגביר את היעילות והדיוק בפעולות אחסנה חכמה. ישנם מספר סוגים שונים של רובוטים, לדוגמא , ארון מגירות אנכי- VLM, רובוטים ניידים אוטונומיים, כלי רכב ,מלגזות אוטונומיות (ללא נהג) ואפילו מזל"טים.
קישוריות
מעקב קפדני של המלאי בזמן אמת הוא לרוב אחד מהשדרוגים הראשונים של המחסן החכם שחברות רבות בוחרות לבצע. הטמעת חיישנים, תגי RFID וסורקים (הן ידניים והן אוטומטיים) מאפשרים מעקב ושידורים אוטומטיים של מידע על המלאי. טכנולוגיה זו אינה חדשה יחסית, אבל היא השתכללה במהלך השנים האחרונות. טכנולוגיה זו עוזרת לנו ליצור "ביג דאטה" ולהניב תוצאות טובות יותר ביישום .
AI וML-
גם בינה מלאכותית (AI) וגם למידת מכונה (ML) ממלאות תפקיד בהפיכת מחסנים חכמים – לחכמים אף יותר . באמצעות ניתוח מידע בזמן אמת, עיבוד נתונים היסטוריים וקישור למידע רלוונטי אחר , מתאפשר סיוע בהנעת תהליך קבלת החלטות חכמות , בנייה של תהליכים רזים יותר וע"י כך לקבל גידול שטח אחסנה וצמצום עלויות.

WCS
WCS – (Warehouse Control System) הינה מערכת תוכנה לבקרת מחסן המשמשת מעין מגשר בין תוכנת מחסן (WMS)וציוד קצה אוטומטי, כגון, מגירות ליקוט ( ( pick to light או-VLM's , קרוסלות ועוד… ה- WCS משמש לניהול הציוד הספציפי ולמילוי הוראות המערכת המופעלות מהWMS . לה WCS הינו מרכיב אופציונלי נוסף ל- WMS .

תכנון ואופטימיזציה של מסלולי ההפצה – TMS
קיימת חשיבות רבה לביצוע תכנון אופטימלי למסלולי ההפצה . באמצעות התכנון הנכון נבצע ליקוט חכם שבו נתחשב בכל האילוצים הקיימים במסלול ההפצה , כגון : סדר העמסה , מרחק בין העצירות , זמן השירות בנקודת ההפצה , חלונות הזמן שבהם נקודת הקבלה פתוחה , משקלים ונפחים , כמות הסבבים ועוד…
ניהול נהגים ואישור אספקה- POD
שיבוץ נהגים ואישור אספקה הינו קריטי לניהול חכם של שרשרת אספקה . באמצעות אפליקציית הנהגים ניתן לעקוב אחרי פעילות הנהגים וההפצה , לאמת את כמויות האספקה והחריגות , לייצר צפי קבלה במחסן במקרה של איסוף החזרות , לצלם תמונות מהשטח ולרכז ולאחזר את החתמות המסמכים.

תכונות שהמחסן החכם חולק

זְרִיזוּת
מכיוון שהמטרה של מחסן חכם היא לעבוד בשיא היעילות, המערכת צריכה להיות מסוגלת להתגמש בזריזות ולהתאים את עצמה לפעילות לוגיסטית המבוצעת בעולם המודרני המשתנה . המשמעות היא ,שמחסנים חכמים והמערכות המשולבות בהן צריכים להציג מידה רבה של גמישות. הבחירה להשתמש בתוכנה מודרנית שהפתרון שלה מאפשר התאמה מהירה , עם יכולת להעביר הילוך זריז שהעסק שלך משתנה וזאת במטרה להוזיל את העלויות התפעוליות במהירות האפשרית .
גידול והרחבה
כדי שפעולות מחסן חכם יתמכו בעסק בשלב צמיחה, הן תצטרכנה להיות ניתנות להרחבה. המערכות צריכות להיות מסוגלות לתמוך ברמות שונות של מורכבות בהתאם לקצב הגידול של בית העסק.
נרְאוּת / שקיפות
כדי לשפר את תהליכי התפעול, אתה זקוק לשקיפות . הנראות היא קריטית להצלחה בשרשרת האספקה המהירה של היום. אתה צריך להיות מסוגל לקבל תצוגה מלמעלה למטה כדי לדעת מה מתנהל נכון ומה משתבש, כדי שתוכל לבצע התאמות מהירות אתה חייב להיות מסוגל לבצע תחקיר מדויק ומעמיק של כל כשל ולכן יש חשיבות גדולה לשמירת היסטוריית התנועות , מי ביצע? איזו משימה? ומתי ?
קישוריות
המערכות המשלבות את המחסן החכם חייבות להיות מסוגלות לתקשר בצורה חלקה זו עם זו והן חייבות להיות מסוגלות להזין את בעלי העניין בנתונים רלוונטיים. נתונים ופקודות צריכים לזרום בחופשיות בין כל הגורמים ,לדוגמא נתונים של לקוחות, כמו מידע על מלאי, מועברים בזמן אמת ומסביב לשעון.

מחשבות אחרונות לסיכום

תהליך מעבר לאחסון חכם הוא נחלת רוב המחסנים בדיוק בתקופה זו . המהירות והמסלול של המעבר הזה ישתנו מלקוח אחד לשני או מיישום של מערכת אחת לאחרת. צריך לבחון את מצב הפעילות הנוכחי שלך בעסק? האם כוח העבודה שלך מתקשה לעמוד בקצב הביקוש? כמה ניתן להרוויח על ידי שיפור היעילות, הפרודוקטיביות, התפוקה ושביעות הרצון של הלקוחות? התשובות לכל השאלות הללו יובאו בחשבון כדי לברר מתי ועד כמה החברה שלך זקוקה לפריסת טכנולוגיות חכמות וחדשות.
שוקלים ליישם טכנולוגיות חדשות של מחסן חכם? צוות – Made4net ממתין לפניתכם וישמח לעזור וגם להמחיש באמצעות הדגמה.

דילוג לתוכן